vrijdag 18 februari 2011

De Zonnebloem

















Laten we eens plaats maken voor een hele zonnig bloem..de zonnebloem.
Moeten maar weer eens de zon binnen halen..
Iedereen is maar verkouden en een beetje zon kan nooit geen kwaad.
De zonnebloem is een plant die weinig eisen stelt aan de grond,  dat wel graag op een
zonnige plaats staat. De bloemen worden goed bezocht door allerlei insecten. De koolmezen en halsbandparkieten eten  in het najaar de vetrijke zaden. Zonnebloemen zijn eenvoudig te zaaien (april-mei) en op te kweken.
De bloeitijd is juli tot september De zonnebloem is een tot 3 รก 4 meter hoge eenjarige plant. Misschien wel nodig dat ze gesteund moeten worden. Zonnebloemen hebben nauwelijks last van ziekten of plagen, behalve soms van bladluis, maar daar doen de vogels en lieveheersbeestjes zich wel te goed aan. Zonnebloemen worden ook  gekweekt voor de zonnebloem olie, die veel gebruikt wordt in de keuken.  De zonnebloem werd ook geschilderd..de meest beroemde serie schilderijen van Van Gogh.

Veel Bloem Geluk!

2 opmerkingen:

  1. Door Unknown..

    Doet me denken aan toen ik gisteren op de Vrijheidslaan langs zonnebloemen fietste, stonden in geveltuintjes. Opeens toen ik een heel hoog opgeschoten exemplaar zag met bovenop een grote bloeiende bloem toen begon ik eens te... pruilen en... te huilen! Waarom? dacht mijn brein.
    Omdat hij de zomer had mogen voltooien en doorleven zo lang als het kon en ik niet? Omdat het een moeder-zonnebloem was die zich zou ontfermen? Ik begreep dat die zonnebloem ergens symbool voor stond maar ik wist niet waarvoor. Onderwijl genoot ik wel van het warm vloeiende pruilende huilende gevoel al wou ik er niet mee gaan opvallen. 's Avonds heb ik het even afgemaakt door weer aan die hoge zonnebloem te denken en daar over te huilen en nu zie ik ook al door mijn tranen het scherm nog maar half maar ja ik typ toch blind...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Unknown,

    Bedankt voor uw mooie reactie!

    BeantwoordenVerwijderen