donderdag 17 februari 2011

De Hortensia














Ook deze bloemen hebben mij hart gestolen.
Ze geven zo’n boeren landleven tintje in je tuin.
Ze bloeien in de zomer zó uitbundig!
Je hebt veel verschillende soorten.
Mijn laatste aanwinst is de sneeuwbal hortensia "Annabelle”
Ik had al lime groene en blauwe hortensia’s in mijn tuin staan.
Een tip van mijn oudere buurvrouw..als ik die blauwe kleur wilt behouden, 
dat die niet weer roze wordt, moet ik daar wat roestige spijkers bij begraven.
Tja, die heb ik helaas niet..ja mijn vader had daar genoeg van
Hortensia’s zijn er met bolvormige en platgroeiende schermen, 
één- en tweekleurig, in enkel- en dubbelbloemige variëteiten.
Hortensia wordt gekweekt in de opvallendste kleuren: wit, roze,
licht- en blauw en oranjeroze tinten en ook lime groen.
Maar hoe kan het…dat de hortensia zijn oorspronkelijke kleur terug kan krijgen.
Naar de verkleuring van de bloem van hortensia is veel onderzoek gedaan.
Ze kwamen tot de ontdekking dat ijzer en aluminium invloed hebben op de kleur van de bloem.
De kleur van de hortensiabloem reageert op de zuurgraad van de grond.
Het is dus goed mogelijk de kleur van hortensia te beïnvloeden.
Een klein beetje aluminiumsulfaat rond de plant uit te strooien,
behalve als de grond zuur genoeg is
Hortensia’s groeien buiten van juni tot september.
In het voorjaar kan je het beste de hortensia snoeien,
regelmatig snoeien komt de bloei ten goede!

Veel Bloem Geluk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten